Translate-traducir

viernes, 15 de mayo de 2009

Venezuela tar kontroll över hamnar och flygplatser


TEGUCIGALPA / 090410 / Venezuela tar kontrollen över hamnar och flygplatser för att slå undan benen på försök från oppositionen att sabotera ekonomin och Venezuelas oberoende.

– Sedan i gryningen har vi inlett processen av återgång mot det som innebar sönderdelning av den nationella territoriella enheten, sa Venezuelas president Hugo Chavez i ett budskap som sändes i television och radio den 21 mars.

De hamnar och flygplatser som militariserades och vars kontroll togs över av arbetare och anställda har tidigare varit föremål för den kontrarevolutionära oppositionen. Det handlar om flygplatsen La Chinita i oppositionens vagga Maracaibo, Puerto Cabello som är den näst största hamnen i Venezuela i delstaten Carabobo, kontrollerad av oppositionen, flygplatsen i staden Valencia, huvudstad i Carabobo, hamnen Guamache i delstaten Nueva Esparta och flygplatsen Santiago Mariño i samma delstat, samt hamnen och flygplatsen i Guanta i delstaten Anzoátegui.

Enligt borgmästaren i Puerto Cabello, Rafael Lacava, administrerades hamnen som en egen sommarstuga av delstatsguvernören. Han välkomnar beslutet att nationen tar kontroll över de strategiska nyckelsektorerna i det venezuelanska samhället. Enligt Lacava stal de olika delstatsguvernörerna och deras maffia under 20 år majoriteten av resurserna vilket skapade en stor ineffektivitet i den hamn som varje år tar emot och skeppar iväg 600.000 containrar. Två tredjedelar av allt gods som importeras, alla livsmedelsförnödenheter och gods till industrin lossas i Puerto Cabello. Därför är hamnen, enligt Lacava, av vital strategisk betydelse för Venezuela. Samtidigt som dessa korrumperade delstatsguvernörer stjäl av det allmänna, är hamnens arbetare mer eller mindre helt rättslösa. De har inget som helst arbetarskydd, ekonomiska eller sociala rättigheter. För delstatsguvernörerna, som fram till den 21 mars var huvudmännen för de anställda på flygplatser och hamnar, har arbetarnas intressen kommit i andra hand.

Civilministern Diosdado Cabello påminde om att hamnen i Puerto Cabello var helt paralyserad under statskuppen i april 2002 och januari 2003 under lockouten av det statliga oljebolaget PDVSA. Dussintals oljetankers låg på redden och väntade på att lossa olja samtidigt som Venezuela led stor brist på bränsle. Men delstatsguvernören, medlem av den opposition som hade paralyserat Venezuela, var den som kunde öppna eller stänga hamnen utan att presidenten eller regeringen kunde göra något rent juridiskt. Det är denna juridiska obstruktion som den nya lagen om ”Decentralisering” avser att förändra. Den nya lagen som antogs av Nationalförsamlingen går också i linje med ett tidigare domslut i högsta domstolen.

Mot detta beslut, som till stora delar avväpnar den kontrarevolutionära oppositionen, har samma opposition uppmanat till uppror på gator och torg. Den har också öppet vänt sig till de väpnade styrkorna med uppmaningar att rebellera mot beslutet, som de menar står i motsättning till grundlagen.

– Vi tafsar nu på de feta ekonomiska intressena som oligarkerna förfogade över i detta land och därför är de som galna och uppmanar till folkligt uppror. Dessutom uppmanade de militären till samma sak, uppgav Chavez som lugnt konstaterade att de militära styrkorna för första gången i Venezuelas historia står på folkets sida.

Två veckor innan beslutet att ta kontroll över hamnar och flygplatser exproprierade president Chavez det transnationella livsmedelsföretaget Cargill. USA-företaget som är ett av de tre största agrarindustriella bolagen i världen, försökte kringgå lagen om produktion av basvaror för konsumtion av ris och tillsatte därför en parfymerad tillsats i sitt ris som såldes till dyrare priser. Cargill är ett av tre livsmedelsföretag i världen som har spekulerat i den dramatiska ökningen av livsmedelspriserna i världen och som under 2008 registrerade en vinst på 1,030 miljoner dollar, en ökning med 86 procent.

Dick Emanuelsson