Translate-traducir

domingo, 11 de octubre de 2009

Mercedes Sosa till sista vilan



TEGUCIGALPA / 091012 / Haydée Mercedes Sosa har gått till den sista vilan vid en ålder av 74 år. La Negra Sosa eller La Voz de America som hon också kallades blev en av Latinamerikas största folkloremusiker med sin enorma kraftfulla röst.


Trots att hon sällan skrev egna melodier tolkade hon andras kompositioner på sitt helt unika och kraftfulla sätt. Den älskade argentinske trubaduren Atahualpa Yupanquis (1908-1992) ”Duerme, duerme Negrito”, sången till det lilla bondebarnet, eller den odödliga chilenska Violetta Parras bägge ”Gracias a la Vida”, jag vill tacka livet eller ”Me gustan los estudiantes”, jag gillar studenterna, tolkades av Mercedes Sosa på ett fantastiskt sätt.

Den 11 februari 1963 lanserade hon tillsammans med sin man Armando Tejada, Tito Francia och andra artister ”Den Nya Sångens Rörelse”. I manifestet El NUEVO CANCIONERO slog Mercedes och hennes rörelse fast arbetet och kampen för att dra fram artister ur folkdjupet, dra fram de argentinska regionernas rika folkklorekultur.

Hennes föräldrar var peronister men själv anslöt hon sig till det argentinska kommunistpartiet på 1950-talet. Efter militärkuppen den 24 mars 1976 förbjöds hennes sånger av diktaturen. Hon vägrade lämna Argentina men under en konsert i La Plata arresterades både hon och publiken. Hon öppnade fönstren för att de som inte hade fått plats också skulle höra men till det fatala resultatet att armépatruller anlände. Mercedes och publiken hölls fångna till klockan 6 på morgonen. För La Negra var det dags att gå i exil som först blev Paris och sedan Madrid.

Jag såg hennes första och enda gången i mars 1980 i Rio de Janeiro. Konserten ägde rum i ett sportstadion. Hela Cono Sur, länderna i syd som Uruguay, Argentina, Chile, Bolivia och Brasilien led under blodiga militärdiktaturer. Fängelserna var överfulla av politiska fångar i sina bästa och mest produktiva år. När det återstod ett par melodier började Mercedes Sosa läsa upp budskap på papperslappar som kastades upp eller ner till henne. Och hon läste. . .: ”LIBERTAD PARA JUAN PARRA, LIBERTAD....”.

Dagen efter kunde pressen meddela att Mercedes Sosa hade kastats ut från militärdiktaturens Brasilien.

Och det är så vi kommer ihåg henne, den odödliga La Negra.

Dick Emanuelsson