Av Dick Emanuelsson
Flygbolaget Primeras beslut att säga upp sin
kabinpersonal från och med 31 januari och ta in lettisk personal, bekräftar att
svensk arbetsmarknad och “modell” är skjuten i sank. Personalen, som ”lettiska
egenföretagare”, kommer att “skjutsas” från Riga till Stockholm för att undvika
att undvika svenska kollektivavtal.
Det menar Unionens ombudsman Michael Collon och
klubbordföranden på Primera, Thomas Ahlgren.
Saltsjöbadsavtalet skjutet i sank
– Det går inte att luta sig mot
(Saltsjöbads)uppgörelsen från 1938 längre. När man har problem med en utländsk
arbetsgivare får man som förtroendevald ofta höra att “kutymen på svensk
arbetsmarknad är…” Men en utländsk arbetsgivare bryr sig bara om paragrafer,
inte om “god sed på arbetsmarknaden”. Står det inte i lagen så bryr de sig
inte, säger en förbittrad Ahlgren till Kollega.
Utvilad som “egenföretagare”?
Till Flamman säger Collon, apropå att Primera
sedan 2009 har försökt att få den anställda kabinpersonalen att bli
“egenföretagare” och arbeta 60 timmar i veckan:
– Klart att det här är social dumping. Vem är det
som bär ansvaret för att personalen är utvilad? Vad händer med regelverket om
du är egen företagare och arbetar för en annan arbetsgivare? Vem är det som bär
ansvaret för att du är utvilad? Måste man få en olycka innan man kan få
bekräftat att det stämde, säger en luttrad Collon.
För Anna
Wilson, generalsekreterare i arbetsgivarföreningen Svenskt Flyg är
flygsäkerheten inte satt på obestånd. Hennes slutsats är att det är svenska
fack som måste anpassa sig till de villkor bolagen sätter, vilket i klartext
innebär, som i Primeras fall, lettiska löner och arbetstider.