jueves, 22 de marzo de 2007

Spansk präst i Colombia arresterad anklagad för hjälpa gerillan

– Det enda jag gjorde var att ta avstånd från Uribes massarresteringar av civilbefolkningen

BOGOTA / 050902 / Ricardo Lorenzo Cantalapiedra (betyder sjunger till stenarna), spansk präst och verksam i Colombia sedan 28 år sitter just nu i husarrest i huvudstaden Bogota, anklagad för att vara en kurir och anhängare till den colombianska FARC-gerillan.

Han säger att det enda ”brott” han har gjort är att ha uppmärksammat och kritiserat de massiva arresteringar av bönder i den lilla staden Uribe (samma namn som president Alvaro Uribe) i länet Meta.

Det är ett län med historiska rötter och inflytande av den colombianska vänstergerillan FARC. Gerillan har sedan slutet av 1960-talet praktiskt varit statsbärande i denna del av Colombia och bönderna har i gerillan haft en ”livförsäkring” mot arméns härjningar och de paramilitära dödsskvadronernas massakrer.

Cantalapiedra, som tillhör den katolska Salesianosorden anlände till Uribe för två år sedan och blev genast omtyckt av civilbefolkningen. Samtidigt med hans ankomst inleddes kraftiga bombningar av gerillakoncentrationer och gerillan drog sig tillbaka från staden men håller den sedan dess omringad efter att armén och flyget landsatt elitsoldater som sedan dess kontrollerar stadskärnan. I en intervju i Colombias enda heltäckande dagstidning, El Tiempo, säger en av dessa elitsoldater att ”om det inte vore för flygets permanenta bombningar av gerillan så hade vi varit en lätt munsbit för dem”.

Det är alltså en spänd situation och det råder ingen tvekan om var de politiska sympatierna finns. Därför har åklagarämbetet och säkerhetspolisen genomfört massarresteringar av civila som anklagats för att tillhöra gerillans civila milis, de så kallade Las Milicias Populares, aktivister som verkar inom den colombianska folkrörelsen.

I en intervju som den spanska reportern Gloria Helena Rey, från tidningen El Periódico de Extremadura, gjorde för några dagar sedan med sin landsman, förnekar han och avvisar alla anklagelser från regimens sida om gerillaanknytning. Prästen, en smal man med blekt ansikte och en blygsam utstrålning, en mjuk röst och till synes tunna känsliga händer kontrasterar mot anklagelserna om att vara en gerillasoldat.

Han anklagas inte bara för att vara gerillasoldat utan även för att vara ”bulvan” för gerillan genom att figurera med sitt namn som markägare på uppdrag av FARC. ”Absurt”, säger han.

– Jag har aldrig i mitt liv tagit i ett vapen. Men som mitt fall finns det många, det vill säga som blivit godtyckligt och oskyldigt arresterade i Colombia.

Enligt människorättsorganisationerna är det tiotusentals colombianer som blivit offer när armén och polisen genomför massarresteringar mot civilbefolkningen, anklagade för att tillhöra gerillan. De placeras framför den hemliga politiska polisen DAS’ vapensköld och förses av TV-kanalerna med texten ”TERRORIST GRIPEN”. Deras personliga heder blir för resten av livet förstört, även om 98 procent av de arresterade släpps efter 4-8 månader i ”brist på bevis”. Deras heder men också ekonomiska tillvaro är förstört och många personliga och familjetragedier följer i spåren på denna ”demokratiska säkerhetspolitik”, som president Uribe kallar den massiva förföljelsen.

I staden Uribe

Hur är det då möjligt att Prats grips i Colombia?

– Det är anklagelser som en gerilladesertör lämnat till åklagaren där han påstår att jag är knuten till denna gerillagrupp. Han anklagade även borgmästaren och ytterligare hundra personer till i staden för att ha samma förbindelser.
– Det är grundlösa anklagelser men som stöds av två kommunalråd som är paramilitärer. De anklagade mig för att vara tillhöra gerillan eftersom jag inte gav dem mitt stöd. De sa att varje gång jag kom till Uribe så besökte jag gerillans läger samt att jag överlämnade kläder och livsmedel. Bara lögner.

– De enda gånger jag har besökt ett gerillaläger var på uppdrag av några anhöriga till personer som kidnappats av gerillan. Där medlade jag och försökte få dem frisläppta. Mitt besök var alltså endast av en humanitär karaktär, inget annat.
Cantalapiedra greps den 3 juli när samtidigt 18 personer i Uribe arresterades. Den 64-årige spanske prästen gick till åklagaren som utfärdat arresteringsorderna och sa att det var ett övergrepp mot civilbefolkningen.

– Då sa åklagaren att hon hade även mig på listan över personer som skulle arresteras, men att de inte hade arresterat mig eftersom jag var mycket känd. Trots det krävde hon att jag skulle förhöras.

Den 22 juli förhördes Cantalapiedra där anklagelserna handlade om att denne hade besökt gerillalägren, men inget mer. I botten handlar det om prelatens kritiska uppfattning om den colombianske presidentens säkerhetspolitik och massarresteringar.

– Det är nästan alltid oskyldiga fatiga människor från enkla hem som blir offer för president Uribes säkerhetspolitik. Jag sa till åklagaren att hon kan kalla in alla de anklagade för förhör och att de med all säkerhet skulle inställa sig. För de borde respekteras i stället för att utsättas för ett så bedrövligt och horribelt spektakel som när de grips kedjas fast (till fötter och händer som svarta afrikanska slavar) utan några som helst möjligheter till att försvara sig.

Men Cantalapiedra har även anklagats för att vara en bulvan för gerillan, en anklagelse som han anser vara ännu mer absurd.

– Mitt namn finns på ett papper från biskopsämbetet som undertecknades för tio år sedan. Det handlar om en liten jordlott som såldes för tio år sedan. Jag överlämnade papperna på markförsäljningen till åklagaren som helt klargjorde situationen men denna tog inte detta i beaktande när arresteringsordern utfärdades.
Femton dagar senare greps Cantalapiedra. Han hade rest till huvudstaden Bogota på uppmaning av hans överordnade i Salesianosorden. Nu befinner han sig i husarrest i kyrkans provinshus i väntan på att rättvisan till slut ska infinna sig.

Vill han då återvända till staden Uribe för att fortsätta sin apostelgärning?

– Självklart, jag är inte rädd. Detta är mitt arbete och mission.

Dick Emanuelsson